Hjälp!

Jag glömde min dator hemma och hann åka långt innan jag märkte det. Jag behövde verkligen datorn under de dagar jag skulle vara borta. Därför valde jag att be andra människor engagera sig, göra ändringar i sina planer och se till att datorn hittade till mig. (Tack för hjälpen!)

Medan jag väntade på datorn hann jag tänka en del på detta med att be om hjälp.

I vissa lägen ber vi någon om hjälp, i andra ber vi snarare om en tjänst. Vad vi kallar det är anknutet till hur pass nödställda vi är. I vissa sammanhang heter det att delegera om jag ber om hjälp, i andra sammanhang delar vi bördan eller drar våra strån till stacken.

Enligt ett välkänt motto ska du behandla andra så som du själv vill bli behandlad.

Samarbete av vilken art som helst innebär helt enkelt att de inblandade hjälper varandra. Om det så gäller att tänka ut kreativa lösningar under ett möte, eller ett byggarbete där en håller i och en annan skruvar.

En del ber ogärna om hjälp. De tycker att det är bäst att klara sig själv och vill kanske inte framstå som okunniga och inkapabla. Har det här ett samband med kontrollbehov? Eller är de här människorna ovanligt flitiga? Kan de alls delegera uppgifter, ifall de är i en position där det hör till?

Andra ber genast om hjälp, så fort något krånglar. Är de här människorna utpräglat lata personer? Eller tänker de att målet nås snabbare om alla inblandade gör just det de är bra på?

En del ber om hjälp i förklädda ordalag. De kanske bara antyder att de behöver hjälp och går omkring önskar att någon ska förstå att hjälpa. Andra ber högst ogenerat om hjälp, kanske med ord som låter mest som en order. Olika mottagare reagerar olika på detta.

En del hjälper gärna och tycker det är bra med tydlig input, någon känner sig närmast tvingad att hjälpa.

En del har också svårt att ta emot hjälp, eller att förstå att det räcker med att säga tack för hjälpen och så är tacksamhetsskulden kvitterad.

Vi har alla olika sätt att ta emot den gåva det innebär att få hjälp. De här olika sätten att be om och ta emot hjälp, och att reagera på att (eller hur) någon ber oss om hjälp, gör allt samarbete så mycket intressantare!

Hur kan vi hjälpa varandra i våra olika sammanhang så att vars och ens styrkor kommer till sin rätt, och så att vi hittar formuleringar och tillvägagångssätt som fungerar i kommunikationen med dem vi har omkring oss?

Enligt ett välkänt motto ska du behandla andra så som du själv vill bli behandlad. Når vi ännu längre om vi behandlar andra så som de vill bli behandlade? Förutsatt att vi lyckas lista ut det!

Tove Hagström
Lärare, psykodramatiker och egenföretagare.

Var först att kommentera

Kommentarer

Din e-post adress kommer inte att publiceras offentligt.


*