”Win-win” i högsta grad
Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.
Det är sommarens första dag med högsommarvärme och en sol som gassar från en klarblå himmel. Min sommarsemester är slut för denna gång och jag kan bara konstatera att det tycks vara lika bra att jag återvänder till jobbet – då kommer värmen och solen garanterat!
Förutom värmen och solen som ger en riktig energiboost den här morgonen, möts jag av glada och motiverade sommarreportrar på redaktionen. Energin och entusiasmen smittar av sig och plötsligt känns det inte heller så gräsligt att fem, sköna semesterveckor är över för denna gång. Jag känner mig nästan själv som en sommarjobbare igen då vi sitter runt kaffebordet med en glass i handen och planerar helgen – trots att veckan just har börjat.
Sommarfåglarna är guld värda – ja, anställda kan definitivt lära sig en hel del av dem. Man hör ofta folk gnälla på stan ”det är säkert en sommarvikarie på jobb här” då någon service inte fungerar som man tänkt sig. Kanske har den sommarjobbaren precis börjat, kanske har handledningen och introduktionen i jobbet haltat. Då jag själv genom åren handlett sommarjobbare har jag fått många aha-upplevelser som resulterat i reflektioner över de egna arbetsrutinerna. ”Varför har jag år ut och år in gjort så här, då man istället kan göra så här”.
Det är tacksamt då sommarjobbarna kommer med nya idéer och synsätt på arbetsuppgifter och processer, som kanske utmanar befintliga rutiner och öppnar nya möjligheter och nya sätt att utföra arbetsuppgifter.
Genom att anställa ungdomar och ge dem en chans att bidra till arbetsplatsen kan anställda få nya perspektiv och insikter. Sommarjobbare har ofta utmärkta kunskaper vad gäller teknik, sociala medier eller innovativa lösningar som kan vara guld värda för företaget. Inte heller att förglömma alla intressanta och givande diskussioner med den yngre generationen som bidrar till uppdaterad och breddad kunskap. Det är tacksamt då sommarjobbarna kommer med nya idéer och synsätt på arbetsuppgifter och processer, som kanske utmanar befintliga rutiner och öppnar nya möjligheter och nya sätt att utföra arbetsuppgifter. Men alla anställda (chefer) är inte mottagliga för feedback.
Någon hade också ansvar för att limmaskinen inte strejkade för då kunde det lätt bli sekunda glassar, vilket vi inte förvisso hade något emot, eftersom de serverades till personalen i kafferummet....
Jag minns en sommar då jag jobbade på en glassfabrik och vi hade ett roterande system på fabrikslinjen – på en plats vek man ihop pafflådor, på en annan räknade man glassar som kom farande i ilfart på bandet (chefen såg till att maxfart var inställd hela tiden) och på en tredje plats packade man glassarna. Någon hade också ansvar för att limmaskinen inte strejkade för då kunde det lätt bli sekunda glassar, vilket vi inte förvisso hade något emot, eftersom de serverades till personalen i kafferummet....Vi sommarjobbare kom på den geniala idén att effektivera det hela, så att en på linjen alltid kunde pausa en stund i det roterande systemet. Tror ni chefen tyckte det var en bra idé? ”Om ni inte har något att göra, så ska det åtminstone se ut som om ni hade det”, röt han med barsk röst och fortsatte: ”Ni kan flytta pafflådor från ett ställe till ett annat för att hålla er i rörelse”. Så var det med den saken och vi kom inte med flera geniala lösningar den sommaren.
Önskar er en skön fortsättning på sensommaren!