Skärgårdsvägens farliga korsningar oroar i Pargas

korsning
Korsningen mellan Kyrkoesplanaden, Skärgårdsvägen och Norrby strandväg är farlig, enligt enkäten. Foto: Carina Holm

Cirka 50 procent av dem som svarade på NTM-centralens trafiksäkerhetsenkät anser att höga hastigheter och farliga korsningar utgör de största säkerhetsriskerna i Pargas.

Enkäten väckte stort engagemang och nästan 1 500 svarade på frågorna i Pargas och på Kimitoön.

I Pargas är det tre ställen som sticker ut: Korsningen av Skärgårdsvägen, Lielaxvägen och Nederkirjala, korsningen av Skärgårdsvägen, Norrby strandväg och Kyrkoesplanaden samt cykelsäkerheten längs hela Skärgårdsvägen.

45 procent av de 1 100 svar som gällde Pargas lyfte upp korsningarna och övergångsställena som de farligaste platserna.

Många äldre inblandade i trafikolyckor

I Pargas var antalet unga (15–20 år) som var inblandade i trafikolyckor däremot exceptionellt litet, endast nio procent, meddelar NTM-centralen. Däremot råkar den äldre befolkningen (över 64-åringar) ut för betydligt fler trafikolyckor än landet i medeltal. I 38 procent av olyckorna i Pargas var personer äldre än 64 år delaktiga.

korsning
Också korsningen mellan Skärgårdsvägen och Lielaxvägen upplevs som farlig av många. Foto: Carina Holm

Också antalet hjortolyckor i Pargas är stort. Årligen inträffar mellan 200 och 250 klövdjursolyckor i Pargas och antalet bara växer.

I fjol skadades tio personer i trafikolyckor i Pargas.

Kimitoön och Pargas ska tillsammans med NTM-centralen fundera på vad man kan göra för att förbättra säkerheten på de farligaste platserna.

Inga stora åtgärder

Några stora åtgärder blir det ändå inte frågan om, säger trafiksäkerhetsingenjör Jaakko Klang vid NTM-centralen.

– Det kan handla om att göra övergångsställena säkrare, sätta upp nya trafikmärken och göra mindre förlängningar av cykelvägarna. Saker som kan göras med en budget under 50 000 euro. Att till exempel förbättra och förlänga hela gång- och cykelleden längs Skärgårdsvägen som är en statlig väg kräver finansiering av staten.

Det ska också grundas en särskild arbetsgrupp för trafiksäkerhetsfrågor. Gruppen ska främst arbeta med trafikfostran och information.
PK

Var först att kommentera

Kommentarer

Alla som kommenterar PK:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Underteckna kommentaren med både ditt för- och efternamn, tack.


*