Pargas välrepresenterat i Team Rynkeby

Pargasgänget. Till vänster Petri Palomäki och Mia Salokannel i serviceteamet, efter dem Kristian Kylén, Britt-Marie Lindström, Mariella Ramstedt och Stefan Lindström. Foto: Mikael Heinrichs

Välgörenhetscykelloppet Team Rynkeby – God Morgon har i år sju deltagande lag från Finland, varav Åboteamet har en rätt stark Pargasrepresentation.

Mariella Ramstedt och Jyrki Koivisto deltar för andra året medan Stefan och Britt-Marie Lindström, Kristian Kylén samt Mia Salokannel och Petri Palomäki deltar för första gången.

Salokannel och Palomäki är med i det åtta personer starka serviceteamet medan de fyra förstnämnda deltar tillsammans med 38 andra cyklister i Åboteamet i sadeln.

”Min grej”

För Britt-Marie Lindström kändes det helt naturligt att delta.

– Det här kändes helt enkelt precis som en grej för mig. Man får göra något både för sig själv då man tränar och cyklar men samtidigt gör man en god gärning och samlar in pengar till ett välgörande ändamål, säger hon.

Maken Stefan Lindström hörde om loppet för första gången för 3–4 år sedan och hade redan tidigare funderat på att anmäla sig.

Urvalsprocess

Det är ingen självklarhet att man kommer med i laget trots intresse, eftersom man inom de olika teamen eftersträvar en så stor bredd som möjligt – både då det kommer till ålders- och könsfördelning samt nya och mer erfarna cyklister.

– Jag har själv i princip alltid idrottat och tränat juniorer, men det här är ett kul, gemensamt projekt där jag också har nytta av mina kontakter inom företagsvärlden, säger Stefan Lindström.

Nytt med landsvägscykling

För Kristian Kylén är hela konceptet med cykel rätt nytt – men ändamålet fick honom att haka på.

– Min dotter avled i cancer och jag vill göra en insats för ett gott ändamål. Jag har egentligen inte cyklat särskilt mycket tidigare, men ville utmana mig själv. Vi har ett otroligt bra gäng och en fantastisk anda inom gruppen, säger Kylén som bor i Åbo men är bekant för många Pargasbor genom sitt jobb på K-supermarket Reimari.

Krävande också mentalt

Mia Salokannel och Petri Palomäki deltar i serviceteamet och har förberett sig på långa och krävande dagar.

– Det känns angeläget att delta eftersom jag har specialiserat mig på massage för cancerpatienter och jag tycker det här är ett verkligen gott ändamål. Vi har också hållit boxningspass för cyklisterna och snackat en del taktik, berättar Salokannel.

Åboteamet har tränat flitigt tillsammans under hösten och våren. Foto: Privat

Palomäki är övertygad om att det blir en tuff resa och är övertygad om att det kommer att behövas en hel del peppande längs resan.

– Förutom den fysiska utmaningen är det också mentalt tungt att kämpa på och där kommer vi i serviceteamet också in i bilden. Vi ska se till att allt fungerar för cyklisterna och hjälper till med det praktiska, säger han.

Serviceteamet har en motorcykel, tre paketbilar och en långtradare till sitt förfogande. All utrustning åker med hela vägen och cyklisterna packar varje dag en s.k. ”dagsbox” med det de behöver under dagens lopp.

– Efter avklarad dagsetapp gäller det att kolla att cykeln är i skick, eventuellt få den fixad, tvätta kläder, äta och vila. På morgonen innan start 7.30 ska cykeln igen kollas innan det bär iväg, berättar Ramstedt.

Team Rynkeby

  • Välgörenhetsprojekt som inleddes 2002.
  • Man samlar in pengar till cancersjuka.
  • Deltagarna bekostar själva sina cyklar och utrustning, alla donationer från både privatpersoner och företagssponsorer går oavkortade till insamlingsmålen.
  • De finländska cyklisterna samlar in medel för Sylva ry som stöder cancersjuka barn och unga samt deras familjer och fonden Aamu för cancersjuka barn.
  • Cyklister från Finland deltog första gången år 2013, i år deltar sju lag från Finland.
  • I år deltar totalt 2 100 cyklister från Danmark, Sverige, Finland, Norge, Färöarna, Island och Tyskland.
  • I Åbolaget deltar 42 cyklister och åtta personer i serviceteamet.
  • Cyklisterna med Pargaskoppling är fyra till antalet, två ingår i serviceteamet.
  • För Åbocyklisterna blir det sammanlagt 1 281 kilometer där två prologetapper, från Åbo till Helsingfors (186 km) samt från Travemünde till Timmendorfer Strand (15 km), ingår.
  • Ansökan till nästa års Team Rynkeby är öppen, mera information hittas på www.team-rynkeby.fi.

Gedigna förberedelser

Starten för Åboåkarna går den 27 juni – alltså om 43 dagar. Arrangörernas målsättning är att samtliga deltagare innan det skulle ha avlagt åtminstone 2 500 kilometer i sadeln innan start.

– Det är trots allt en stor utmaning och det gäller att hålla koll på mat, tankning och vila under den dryga veckan vi är på väg mot Paris. Den längsta dagsetappen är 208 kilometer och den kortaste egentliga etappen blir 70 kilometer då vi kommer in till Paris, berättar Mariella Ramstedt.

Förberedelserna för årets lopp inleddes förra hösten då deltagarna valdes. För många är redan steget till att ta sig an en landsvägscykel stort.

Att lära sig att cykla i grupp är också en konst i sig och det gäller att ta alla i beaktande.

– Under vintern har vi haft gemensamma spinningpass två gånger i veckan samt en kraftträning och dessutom varit ut på längre vandringar på 3–4 timmar varannan vecka förutom den egna träningen man valt att göra, berättar Ramstedt.

Siktar på en miljon till välgörenhet

De finska lagen samlade i fjol ihop drygt 886 000 euro och årets målsättning är en miljon.

– Det är en tuff målsättning, men vi litar på att vi ska klara av det, säger Ramstedt.

Foto: Privat

Medlemmar i serviceteamet kommer också att dokumentera färden och uppdatera stämningar på sociala medier. Åbolagets framfart kan följas med hashtaggen #TRGMTurku.

– En av de häftigaste stunderna i fjol var då barnpatienterna på Åucs viftade med sina gula flaggor då vi åkte i väg från Åbo på vår strapats, berättar Ramstedt.

1 281 kilometer att trampa

Den första etappen den 27 juni sträcker sig från Åbo till Helsingfors och efter det blir det båtfärd över till Travemünde i Tyskland.

– De första två etapperna i Tyskland är rätt så lugna med bra vägar och fina vyer, men då vi kommer in i Holland och Belgien blir det mera fysiskt krävande. Mur de Huy i Belgien blir en riktig utmaning, berättar Ramstedt.

Klättringen upp till muren är cirka en kilometer lång, men lutningen är i genomsnitt 10 procent, som mest 20 procent. Etappen har varit en del av Tour de France fyra gånger, senast 2015.

Skollopp en del av helheten

Åboteamet ordnar ett infotillfälle om nästa års lopp för alla intresserade den 23 maj klockan 17 på ABC-stationen på Skolgatan i Åbo.

– Dessutom ordnas ett skollopp där eleverna samlar sponsorer som sedan förbinder sig att betala in en viss summa per varv eller kilometer som eleverna löper. I år deltog 15 skolor i Åboregionen i jippot som ordades den 3 maj och vi hoppas förstås att också skolor i Pargas hakar på till nästa år, säger Ramstedt.

Mikael Heinrichs
050-306 2004/mikael.heinrichs@aumedia.fi

Var först att kommentera

Kommentarer

Din e-post adress kommer inte att publiceras offentligt.


*