Största möjliga last lämnade Paramet Konepaja vid Hessund med fartyg

Lastfartyg vid stor kran, lövträd i förgrunden
Det är mer än tio år sedan ett så stort fartyg som Arlecchino har lastats i Paramet Konepajas hamn i Hessund. Foto: Carina Holm

I måndags var det en speciell dag vid metallföretaget Paramet Konepaja invid Skärgårdsvägen och Hessund i Pargas.

Då åkte en 24 meter lång trumma, som ska användas för att barka av stockar vid ett pappersbruk i Sverige, i väg med fartyget Arlecchino från Paramets hamn.

– Det här är största möjliga fartyg, som kommer under den nuvarande Hessundsbron, säger Paramet Konepajas vd Timo Tuominen och tillägger att han både ser fram emot den nya bron och den dag då Pargasleden med en bättre förbindelse till motorvägen blir verklighet.

tre personer i vita bygghjälmar framför enorm metallkonstruktion
Paramet Konepajas vd Timo Tuominen, försäljningschefen Taina Nyström och projektchefen Tapani Teittinen framför en del av den stora trumman. Foto: Carina Holm

Det är mer än tio år sedan ett så här stort fartyg åkte i väg med last från Paramets hamn. Det mesta av företagets produkter transporteras med långtradare.

Egen hamn är ett trumfkort

Tuominen säger att hamnen är ett av företagets trumfkort. Ett annat är den stora kranen som kan flytta hundra ton, då fartyg ska lastas.

– Vi har en ganska nischad verksamhet, då vi tillverkar tunga och medeltunga stålkonstruktioner. Det betyder att vi inte tävlar med mindre företag. Hos oss lönar det sig inte att tillverka konstruktioner som är mindre än en ko i storlek.

Stor ståltrumma lastas på fartyg
Trumman måste transporteras i två delar för att få plats på fartyget. Foto: Tapani Teittinen

Jättetrumman som åkte i väg från Paramet Konepaja i måndags via Göta kanal och Göteborg till sin slutdestination måste transporteras i två delar för att få plats i fartygets lastrum.

Innan avfärden från Pargas fästes trumman med kättingar och delarna svetsades fast i botten på lastrummen för att förhindra dem från att röra på sig och rubba fartygets balans under färden, även om det skulle bli sjögång.

Paramet Konepajas vd Timo Tuominen, försäljningschefen Taina Nyström och projektchefen Tapani Teittinen framför en del av den stora trumman för pappersindustrin. Foto: Carina Holm

Projektchefen Tapani Teittinen säger att man började bygga den 143 ton tunga trumman i juni.

– Vår hamn är 4,5 meter djup. Det här fartygets djup är nu 4,1 meter så det kan röra upp en del bottenslam när det kör i väg.

På grund av coronaviruset är en del av personalen permitterad sedan i somras.

Permitteringar, men också nya möjligheter

– Eftersom vi tillverkar produkter för exportindustrin, drabbas vi när den drabbas, säger Tuominen.

Han är ändå tacksam över att exempelvis kryssningsrederierna som beställer de lyxkryssare som byggs i Åbo inte har dragit in sina beställningar, utan flyttat dem framåt.

Paramet Konepaja har funnits vid Skärgårdsvägen och Hessundet i mer än trettio år. Foto: Carina Holm

Samtidigt har Paramet också fått nya kunder under coronapandemin.

– Vi tror att här finns nya öppningar för oss. Vi är också glada över att ingen av våra arbetare har insjuknat.

Paramet Konepaja

Privatägt företag, grundat år 1988. Tidigare fanns Navire på samma ställe.
Har fem produktionshallar på sammanlagt 16 000 kvadratmeter.
Tillverkar stora stålkonstruktioner enligt kundens önskemål. Bland kunderna finns företag som Åbovarvet Meyer Turku, ABB, Sandvik, Kongsberg och Konecranes.
Har en personal på omkring fyrtio personer.

Carina Holm
carina.holm@aumedia.fi

Var först att kommentera

Kommentarer

Alla som kommenterar PK:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Underteckna kommentaren med både ditt för- och efternamn, tack.


*