Skolorna stängde, nu gäller distansundervisning

Tom skolgård
Ödsligt på Koivuhaan koulus gård i tisdags morse. Foto: Mikael Heinrichs

I de stora lågstadieskolorna i Pargas är beredskapen god för att sköta undervisningen på distans.

Det var rätt ödsligt på den finskspråkiga lågstadieskolan Koivuhaan koulus gård i tisdags då den sista skoldagen med vanliga närstudier inleddes. Barnen droppade in i lugn takt, men långt ifrån alla kom till skolan.

Rektor Merja Huvila blev aningen sen i starten också hon, då det var många meddelanden som skulle skickas ut och frågor som skulle besvaras. Bland annat gällde det att utreda behovet av närstudier för barn med specialstöd och barn vars föräldrar arbetar inom de branscher som hör till samhällsfunktioner som ska upprätthållas också då undantagstillstånd råder.

– Situationen är förstås exceptionell, men jag skulle säga att både lärarkollegiet och eleverna trots många frågetecken tar det hela med ro. Måndagens bud från regeringen ändrade på många saker, men vi har förberett oss sedan förra veckan för distansstudier, säger Huvila.

God beredskap

Utbildningschefen för finskspråkig utbildning, Katriina Sulonen, säger att beredskapen för distansundervisning ligger på en god nivå i Pargas.

– Många av lärarna och eleverna har erfarenhet av distansundervisning och vår IT-pedagog har assisterat lärarna enligt behov. Enligt honom är beredskapen åtminstone i högstadierna väldigt bra, men självklart är det mer utmanande ju yngre elever det handlar om. Samtidigt är det här ett ypperligt tillfälle för lärarna att pröva på nya saker och undervisningsmetoder, säger Sulonen.

Hon påpekar att det också gäller att portionera ut informationen till hemmen så att det inte blir för mycket på en gång då det gäller hur undervisningen på distans ska skötas rent praktiskt i hemmen.

Informationsgången från skolorna till hemmen sköts via Wilma.

– Tröskeln för hemmen och eleverna att vid behov kontakta lärarna ska vara låg. Jag är övertygad om att man i Pargas får så bra undervisning som det bara är möjligt att få under dessa omständigheter, säger Sulonen.

IT-pedagogen har löst många men små problem

Pargas stads IT-pedagog Sebastian Ducander har haft ett par väldigt bråda dygn. Men några stora teknikproblem har Ducander inte behövt tampas med, utan det har för det mesta rört sig om mindre saker som han hjälpt lärarna med i distansundervisningen.

– För det mesta har problemen kunnat lösas med ett telefonsamtal eller ett par mejl. Mer eller mindre alla lärare och elever har arbetat med åtminstone en del av programmen i Googles G-suite-miljö för skolor som vi använder oss av. Jag har försökt uppmuntra lärarna att fortsätta med liknande metoder man använt sig av i klassrumsmiljön och inte göra det för svårt, varken för sig själv eller för eleverna och föräldrarna där hemma, säger Ducander.

Videoundervisning har man inte ännu använt sig desto mer av i Pargas, men i de yngre årskurserna har skriftliga instruktioner visat sig för svåra för eleverna om man inte har en förälder som kan hjälpa till hela tiden.

Daghemmen öppna

För småbarnspedagogikens del hålls daghemmen öppna för alla, trots att regeringen rekommenderar att man i mån av möjlighet håller också barnen under skolålder hemma.

Mikael Heinrichs
050-306 2004/mikael.heinrichs@aumedia.fi

Var först att kommentera

Kommentarer

Alla som kommenterar PK:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Underteckna kommentaren med både ditt för- och efternamn, tack.


*