Katternas konstinstitut intar PIUG fram till lördag

James och Liisa. Två av kattbalettens huvudrollsinnehavare i danstagen. Foto: Milla Rauma/Musikinstitutet Arkipelag

Musikinstitutet Arkipelag sätter upp en ambitiös och storstilad show – som flera förtjänat att få chansen att se.

Replikerna må vara få, men uttrycken är många. Det är dansen och rörelsen som regerar – tillsammans med musiken – då Musikinistuitutet Arkipelags elever sätter upp dansföreställningen Making of Catballet i kultursalen i PIUG.

Mångkunniga artister

Trångt om saligheten blir det också, då drygt 100 dansare i alla åldrar samsas om scenutrymmet tillsammans med musiker. Vissa till och med kombinerar de båda rollerna samtidigt, som Wilma Kurvinen i föreställningens grande finale Skärgårdens kattbalett. Där både dansar hon och spelar violin samtidigt.

Musikstycket i finalen är enkom komponerat för den här föreställningen av pianoläraren Henna Linko. Hon har också tonsatt låten ”Du lilla katt”, där Rebecca Nyberg från Sydkustens ordkonstskola skrivit texten.

Making of Catballet

  • Premiär 21.5.
  • Dans- och musikshowen ges totalt fem gånger fram till lördagen den 25 maj, samtliga föreställningar är redan slutsålda och har kölista.
  • Baserar sig på Olli Kuusistos barnbok Skärgårdens kattbalett som utkom i januari.
  • Har anpassats till teaterform av lärare och elever vid musikinstitutet.
  • Ges med två olika ensembler, sammanlagt närmare 250 musikinstutelever – både barn, unga och vuxna – deltar i olika roller i produktionen.
  • Speltid: ca 2 timmar 15 minuter inklusive paus.
  • Musikinstitutet arkipelag har samarbetat med Konstskolan Pictura, Åbolands teaterskola samt Sydkustens ordkonstskola.
  • Produktionen har fått understöd av Svenska Kulturfonden samt stiftelsen Martha och Albin Löfgrens kulturfond.

Handlingen utspelar sig på det fiktiva konstinstitutet Parmjau-akademin, där katterna studerar olika konstformer. Huvudrollskatterna Alexandra (Ottilia Wallin) och Liisa (Nea Meyn) bestämmer sig för att uppföra en egen kattbalett i skärgården och beger sig på jakt efter dansare, kompositörer, musiker, scenografer … ja, alla tänkbara personer – förlåt, katter – till de olika rollerna i en sådan produktion.

I föreställningen får publiken ta del av såväl rekrytering, provdanser, visioner, rivalitet, planering, övningar och generalrepetition innan det blir dags för självaste premiären.

Far och dotter bakom det hela

Att ha hunnit bläddra i Olli Kuusistos originalverk Skärgårdens kattbalett (finns både på svenska och på finska), är ingen förutsättning för att kunna njuta av föreställningen som nog bärs fram av skickliga dansare och musiker, men knappast skadar det heller att känna till berättelsen som ligger bakom.

En liten kärlekshistoria mellan James (Anders Rahijärvi) och Amira (Hilla Pennanen) finns förstås med i handlingen som sig bör, men här är det – självklart – dansen och musiken som är i fokus.

Dräktbyte. Katterna James (Anders Rahijärvi) och Jussi (Robin Enlund) tar sig ett snack medan de andra förbereder sig för nästa nummer. Foto: Milla Rauma/Musikinstitutet Arkipelag

Det är dansläraren Solveig Ekholm, dotter till författaren, som hållit i trådarna för hela paketet och gjort det med bravur. De olika gruppernas lärare har stått för koreografierna till danserna, där de yngsta deltagarna är långt under skolåldern och de äldsta med i vuxendansgrupperna. Dansare både från Pargas och från S:t Karins medverkar i föreställningen.

Banden Lost in Pargas och Sea of Sound turas om att spela tillsammans med pianoeleverna Martta KerokoskiMarina Johansson och Ronja Katajamäki.

Problem är inga problem

Under premiären i tisdags hade man dessvärre några tekniska missöden med mikrofoner som inte fungerade riktigt som de skulle, men trots problemen skötte sig Emmastiina Sainio alldeles utmärkt i Umbrella, där hon både sjöng och dansade med en litet annan mikrofonriggning än det ursprungligen var tänkt.

Det uppstod ingen som helst panik och efter mikrofonbytet gick det bättre än bra, men tyvärr råkade också Emma Vahtola senare ut för liknande problem i låten Girl on Fire senare i föreställningen.

I pausen fick publiken sträcka på benen till idrottshallens läktare, där Arkipelags grupper i rytmisk gymnastik övade höga kast och stod för en fartfylld show innan det blev dags för pausserveringen.

Samarbete mellan kulturskolorna

Konstskolan Pictura har stått för stora delar av scenografin och dessutom är foajén och caféet utsmyckade med konstverk som gjorts under vårterminen i konstskolan. Också läktaren är utsmyckad med katter!

Föreställningen är med andra ord summan av ett verkligt mångsidigt samarbete mellan de olika kulturskolorna i Pargas – och det är verkligen synd att man ger endast fem föreställningar av Making of Catballet. Det här är garanterat en föreställning som skulle förtjäna en större publik än man får in i kultursalen på dessa fem gånger.

Mikael Heinrichs
050-306 2004/mikael.heinrichs@aumedia.fi

Läs ocksåDen här showen är minst lika häftig

Uppdaterad 27.5: Lagt till namnet på en av pianoeleverna som deltog i föreställningen.

Var först att kommentera

Kommentarer

Alla som kommenterar PK:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Underteckna kommentaren med både ditt för- och efternamn, tack.


*