Parainen vahvasti edustettuna Team Rynkebyssä

Paraisten porukka. Vasemmalla huoltojoukkoihin kuuluvat Petri Palomäki ja Mia Salokannel, heidän jälkeensä vasemmalta pyöräilijät Kristian Kylén, Britt-Marie Lindström, Mariella Ramstedt sekä Stefan Lindström. Kuva: Mikael Heinrichs

Hyväntekeväisyyspyöräilykilpailu Team Rynkeby – God Morgonissa on tänä vuonna seitsemän joukkuetta Suomesta, joissa turkulaisjoukkueella on iso edustus Paraisilta.

Mariella Ramstedt ja Jyrki Koivisto ovat mukana toista kertaa, kun taas Stefan ja Britt-Marie Lindström, Kristian Kylén yhdessä Mia Salokanteleen ja Petri Palomäen kanssa ottavat osaa ensimmäistä kertaa.

Salokannel ja Palomäki kuuluvat kahdeksanhenkiseen huoltoryhmään, kun taas neljä ensin mainittua istuvat satulassa 38 muun turkulaisjoukkueen pyöräilijän kanssa.

Loistava konsepti

Britt-Marie Lindströmille osallistuminen tuntui luonnolliselta.

– Se tuntui kuin juuri minulle tehdyltä. Saat tehdä sekä jotakin itsellesi harjoittelemalla ja samalla voit tehdä hyvää työtä ja kerätä rahaa hyvään tarkoitukseen, hän sanoo.

Puoliso Stefan Lindström kuuli kilpailusta ensimmäistä kertaa 3–4 vuotta sitten ja oli jo aikaisemminkin ajatellut ilmoittautua mukaan.

Kaikki halukkaat eivät pääse matkaan

Ei kuitenkaan ole itsestään selvää päästä joukkueeseen, vaikka olisi kiinnostunut, varsinkin kun joukkueissa pyritään mahdollisimman isoon jakaumaan kuin mahdollista – silloin ryhmään saadaan hyvä ikä- ja sukupuolijakauma sekä uusia ja kokeneita pyöräilijöitä.

– Olen käytännössä aina urheillut ja valmentanut junioreita, mutta tämä on hauska ja yhteinen projekti ja sille on myös hyötyä minun kontakteistani yritysmaailmaan, sanoo Stefan Lindström.

Maantiepyöräily uusi tuttavuus

Kristian Kylénille koko konsepti polkupyörineen on uutta, mutta hyvä tarkoitus koukutti hänet mukaan.

– Tyttäreni menehtyi syöpään ja haluan antaa oman osani hyvään tarkoitukseen. En ole oikeastaan koskaan aikaisemmin pyöräillyt ja haluan haastaa itseäni. Meillä on uskomattoman hyvä ryhmä ja fantastinen ryhmähenki, sanoo Turussa asuva, mutta monelle paraislaiselle työnsä puolesta K-supermarket Reimarista tuttu Kylén.

Turun tiimi on harjoitellut yhdessä ahkeraqsti. Kuva: Yksityinen

Huollolla riittää tekemistä

Mia Salokannel ja Petri Palomäki kuuluvat huoltoryhmään ja ovat varautuneet pitkiin ja vaativiin päiviin.

– Tuntuu tärkeältä osallistua, varsinkin kun ole erikoistunut syöpäpotilaiden hieromiseen ja olen sitä mieltä, että tämä on hyvä kohde. Olemme myös pitäneet nyrkkeilyharjoituksia pyöräilijöille ja puhuneet aika paljon taktiikasta, kertoo Salokannel.

Palomäki on vakuuttunut siitä, että edessä on kova matka ja vakuuttunut siitä, että matkan varrella tullaan tarvitsemaan melkoisesti kannustusta.

– Fyysisen rasituksen lisäksi, tulee olemaan myös henkisesti raskasta ja silloin tulee huoltoryhmä kuvaan mukaan. Pidämme huolen, että pyöräilijöillä kaikki toimii ja autamme käytännön asioissa, hän sanoo.

Huoltoryhmällä on käytössään moottoripyörä, kolme pakettiautoa ja perävaunu. Koko kalusto on mukana koko matkan ja pyöräilijät pakkaavat mukaan ns. ”päiväboxin”, missä on kaikki päivän aikana tarvittava.

– Päivän matkasuorituksen jälkeen tarkistetaan, että pyörä on kunnossa ja tehdään mahdollisesti tarvittavia korjauksia, pestään vaatteet, syödään ja huilataan. Aamulla ennen 7.30 tapahtuvaa lähtöä tarkistetaan pyörä vielä kerran ennen matkaan lähtöä, kertoo Ramstedt.

Pitkä valmistautuminen

Turkulaisajajien lähtö on 27. kesäkuuta – siis 43 päivän kuluttua.

Järjestäjien tavoite on, että yksittäisellä osanottajalla on ennen matkaan lähtöä allaan noin 2 500 kilometriä satulassa.

Team Rynkeby

  • Vuonna 2002 aloitettu hyväntekeväisyyshanke.
  • Rahaa kerätään syöpäsairaille.
  • Osallistujat maksavat omat polkupyöränsä ja laitteensa, kaikki yksityishenkilöiden ja yritysten sponsorien lahjoitukset siirtyvät suoraan keräystavoitteisiin.
  • Suomalaiset pyöräilijät keräävät varoja Sylva ry:lle, joka tukee syöpäsairaita lapsia ja nuoria, sekä heidän perheitänsä ja Suomen lasten syöpäsäätiö Aamulle.
  • Suomen pyöräilijät osallistuivat ensimmäistä kertaa vuonna 2013, tänä vuonna osallistuu seitsemän joukkuetta Suomesta.
  • Tänä vuonna osallistuu yhteensä 2 100 pyöräilijää Tanskasta, Ruotsista, Suomesta, Norjasta, Färsaarilta, Islannista ja Saksasta.
  • Turkulaisjoukkueeseen kuuluu 42 pyöräilijää ja kahdeksan huoltoryhmän jäsentä.
  • Paraislaisia pyöräilijöitä on neljä, kaksi on mukana huoltoryhmässä.

– Se on loppujen lopuksi iso haaste ja on tärkeää seurata syömistä, tankkaamista ja lepoa sen vajaan viikon aikana, kun olemme matkalla Pariisiin. Pisin päivämatka on 208 kilometriä ja lyhyin varsinainen etappi 70 kilometriä tullessamme Pariisiin, kertoo Mariella Ramstedt.

Tämän vuoden kilpailun valmistelu alkoi viime syksynä, kun osallistujat valittiin. Monelle jo pelkästään maantiepyörän päälle nouseminen on iso askel.

Myös isossa ryhmässä pyöräileminen on taito itsessään ja pitää olla tarkkaavainen.

– Talvella meillä oli yhteisiä harjoituksia kaksi kertaa viikossa sekä voimaharjoittelua ja lisäksi olemme käyneet 3–4 tunnin vaelluksilla joka toinen viikko omavalintaisen harjoittelun lisäksi, kertoo Ramstedt.

Tavoitteena miljoona hyväntekeväisyydelle

Viime vuonna Suomen joukkue keräsi hieman yli 886 000 euroa ja tämän vuoden tavoite on miljoona.

– Se on kova tavoite, mutta luotamme siihen, että teemme sen, sanoo Ramstedt.

Huoltoryhmän jäsenet tulevat myös dokumentoimaan matkan ja päivittävät tunnelmia sosiaalisessa mediassa. Turkulaisjoukkueen matkaa voi seurata tunnisteella #TRGMTurku.

– Yksi viime vuoden hienoimmista hetkistä oli sen, kun TYKSin lapsipotilaat heiluttivat keltaisia lippuja, kun lähdimme matkaan Turusta, kertoo Ramstedt.

Kuva: Yksityinen

Haastetta riittää 1 281 kilometrin matkalla

Ensimmäinen etappi 27. kesäkuuta ulottuu Turusta Helsinkiin ja sen jälkeen on vuorossa laivamatka Travemündeen Saksaan.

– Ensimmäiset etapit Saksassa ovat rauhallisia, hyvillä teillä ja maisemat ovat hienoja, mutta sitten kun tulemme Hollantiin ja Belgiaan, on se fyysisesti vaativaa. Mur de Huy Belgiassa on todellinen haaste, kertoo Ramstedt.

Nousu ylös on noin kilometrin mittainen, mutta kallistus on keskimäärin 10 prosenttia, pahimmillaan 20 prosenttia. Etappi on ollut osa Tour de Francea neljä kertaa, viimeksi 2015.

Koulujuoksu osana kokonaisuutta

Turkulaisjoukkue järjestää infotilaisuuden kaikille ensi vuoden kilpailusta kiinnostuneille Turun Koulukadun ABC:llä toukokuun 23. päivä kello 17.

– Lisäksi järjestetään koulujuoksu, missä oppilaat keräävät sponsoreita ja jotka maksavat määrätyn summan per kierros tai kilometri, minkä oppilaat juoksevat. Tänä vuonna 3. toukokuuta järjestettyyn tapahtumaan osallistui Turun seudulla 15 koulua ja toivomme tietysti, että Paraisten koulut ottavat haasteen vastaan ensi vuonna, sanoo Ramstedt.

Mikael Heinrichs
050-306 2004/mikael.heinrichs@aumedia.fi
käännös Timo Järvenpää

Ei kommentteja, oletko sinä ensimmäinen?

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.


*