HL-Metal har medvind

På bryggan. Fredrik Nyqvist och Markus Flinckman har jobbat ihop i över 20 år. Nu har de färdigställt ett servicefartyg åt Brändö Lax. Foto: Kim Lund.
På bryggan. Fredrik Nyqvist och Markus Flinckman har jobbat ihop i över 20 år. Nu har de färdigställt ett servicefartyg åt Brändö Lax. Foto: Kim Lund.
Pargasföretaget HL-Metal har tillsammans med den östnyländska båtbyggaren Fredrik Nyqvist och hans företag Nyqvist boats byggt ett servicefartyg åt Brändö Lax på Åland. Fartyget överlämnades till ålänningarna i onsdags.
Efter att Brändö Lax vd Karl-Johan Henriksson har inspekterat båten och klättrat ut ur motorrummet står han på däck och skiner i kapp med solen.
– Det ser bra ut. Modellen är helt ny för oss och det finns mig veterligen endast en motsvarande båt i Finland. Den är byggd som en katamaran och har bra stabilitet som är viktig då man ska längre ut till havs. Trenden är att flytta fiskodlingarna längre ut i havsbandet.
På grund av kapacitetsbrist i Pargas har delar av det åländska nybygget gjorts av HL-Metals dotterbolag i Estland, men designen, planeringen och ihopmonteringen har gjorts på hemmaplan. HL-Metals vd Markus Flinckman räknar med att i framtiden kunna göra mera jobb i Pargas.
– Nästa båt byggs till 90 procent i Pargas.
Det finns inte många båtbyggare som gör arbets- och servicebåtar på 10–25 meter och Flinckman tror därför att det det kommer att finnas jobb också i fortsättningen.
– Jag ser en framtid i det här. Båtbygget har gett många arbetstimmar till Pargas och till våra underleverantörer. Fördelen är att vi kan leverera en skräddarsydd farkost till kunden och göra exakt vad den vill ha.
HL-metal sysselsätter 28 personer och cirka 30 underleverantörer. Företaget äger 66 procent av Pargas Ljus med 24 anställda. Brändö Lax är störst i Finland och odlar cirka 2 miljoner kilo fisk per år.
Kim Lund
040 587 3759/kim.lund@aumedia.fi