Hej då, Facebook?

Då var den i gång på fullt allvar. Nedräkningen för Facebook, alltså. Under sommarens lopp har inläggen där de minskande användarmängderna både i Europa och i Finland dykt upp.

Trendbrottet sägs ha kommit i och med Cambridge Analytica-skandalen och de läckta Facebookprofiluppgifterna samt GDPR-förordningen som trädde i kraft – och som faktiskt delvis har lyckats motarbeta den fria informationsspridningen i och med att flera nordamerikanska mediehus har uteslutit europeiska användare från sina tjänster.

Okej, det ska väl medges att man i dagens läge inte ens behöver vara särskilt påläst för att på ett enkelt sätt kringgå dessa blockader och surfa in på just den där artikeln från Los Angeles Times man vill läsa. Om man nu vill det, men det är en helt annan sak.

Vill man verkligen läsa så går det nog att ordna.

För att återgå till Facebook – där är tillväxten slut i Finland. Det ska ju medges att för generationen som idag ligger närmare 40 än 30 år är Facebook sannolikt ännu en av de viktigaste kanalerna: här säljer man och köper man grejer på loppisar, meddelar om vad man vill handla från Reko-ringen och delar med sig av sina åsikter om än det ena, än det andra. En stor del av evenemangsmarknadsföringen sker också via Facebook – åtminstone då man riktar sig till den här generationen och äldre.

I den här åldern är det tidvis litet svårt att hänga med, har jag märkt.

Vittnesmålen om att folk som ”släppt Facebook” har mera tid över för det som verkligen är viktigt duggar tätt, inte minst om man läser såväl bransch- som andra medier. I tisdags berättade Helsingin Sanomat om att antalet FB-användare bara i Finland har minskat med upp till 300 000 sedan våren.

Enligt en enkät som telekombolaget DNA låtit utföra i mars och april i år (nästan en evighet sedan enligt dagens tidsuppfattning) har FB-användningen i Finland minskat med fem procentenheter under det senaste året.

Inom mediebranschen är det Googles artikelrekommendationer som gäller i dag, eftersom folk fortfarande surfar på webben – och till det behövs en webbläsare. Om webbläsaren varje gång den öppnas föreslår en eller flera artiklar, är det en inkörsport som heter duga – förstås tills folk tröttnar och byter till någon annan läsare.

Enligt statistik från juli 2018 är det nämligen Google Chrome som är den överlägsna ettan på den fronten med en marknadsandel på nästan 60 procent. Apples Safari är tvåa med knappa 14 procent och som trea kommer kinesiska UC Browser som har en andel på 7 procent – främst i Kina och Sydostasien.

För egen del – och PK:s del – är det åtminstone än så länge Den Mörkblåa F-bokstaven, vi som blev vänner redan 2009, som gäller. I den här åldern är det tidvis litet svårt att hänga med, har jag märkt. Jag vill bara ha min goda, närproducerade korv och mina hallon.

Mikael Heinrichs
050-306 2004/mikael.heinrichs@aumedia.fi