Vaaralliset risteykset huolestuttavat Paraisilla

korsning
Saaristotien, Norrbyn Rantatien ja Kirkkoesplanadin risteys. Kuva: Carina Holm

Lähes 50 prosenttia ELY-keskuksen liikenneturvallisuuskyselyyn vastanneista oli sitä mieltä, että korkeat ajonopeudet ja vaaralliset risteykset ovat suurimmat turvallisuusriskit Paraisilla.

Kysely herätti suurta mielenkiintoa ja lähes 1 500 vastasi kysymyksiin Paraisilla ja Kemiönsaarella.

Paraisilla esiin nousee kolme paikkaa: Saaristotien, Lielahdentien ja Ali-Kirjalantien risteys, Saaristotien, Norrbyn Rantatien ja Kirkkoesplanadin risteys sekä pyöräilijöiden turvallisuus koko Saaristotiellä.

45 prosenttia 1 100 vastauksista, jotka koskivat Paraisia, nostivat esille risteykset ja ylityspaikat vaarallisimpina paikkoina.

Saaristotien ja Lielahdentien risteys. Kuva: Carina Holm

Paraisilla nuorten (15–20 vuotta) määrä liikenneonnettomuuksissa oli kuitenkin poikkeuksellisen pieni, vain yhdeksän prosenttia, kertoo ELY-keskus.

Sen sijaan vanhempi väestö (yli 64-vuotiaat) joutuvat useammin liikenneonnettomuuksiin kuin maassamme keskimäärin. 38 prosentissa onnettomuuksista Paraisilla oli osallisena yli 64-vuotias.

Paljon hirvionnettomuukisa

Myös hirvionnettomuuksien määrä on Paraisilla

suuri. Vuosittain Paraisilla tapahtuu 200–250 sorkkaeläinonnettomuutta ja määrä vain kasvaa.

Viime vuonna kymmenen henkilöä loukkaantui liikenneonnettomuuksissa Paraisilla.

Kemiönsaari ja Parainen pohtivat yhdessä ELY-keskuksen kanssa, mitä pitäisi tehdä turvallisuuden lisäämiseksi vaarallisimmissa paikoissa.

Alle 50 000 euron budjetti

Mistään suurista toimenpiteistä ei kuitenkaan ole kyse, sanoo ELY-keskuksen liikenneturvallisuusinsinööri Jaakko Klang.

– Kyseeseen voi tulla ylityspaikkojen tekeminen turvallisemmiksi, uusien liikennemerkkien asettaminen ja pienet laajennukset pyöräilyteillä. Asioita, joita voidaan tehdä alle 50 000 euron budjetilla.

Esimerkiksi koko kävely- ja pyöräilyverkon parantaminen ja laajentaminen vaatii valtion rahoitusta, koska ne ovat valtion teitä.

Liikenneturvallisuusasioita varten tullaan perustamaan erillinen työryhmä.

Ryhmä tulee esisijaisesti työskentelemään liikennekasvatuksen ja tiedottamisen parissa.

Ei kommentteja, oletko sinä ensimmäinen?

Kommentoi

Kaikkien, jotka kommentoivat PK:n nettijuttuja, odotetaan tekevän sen asiallisesti ja omalla nimellään. Kommentin allekirjoitus sekä omalla etu- että sukunimellä, kiitos.


*