RIBS-hankkeen päätösseminaarissa haikea tunnelma

Kahden vuoden ajan RIBS-hankkeen Suomen projektijohtaja Oliwer Bäcklund summaa hankkeen saldoa. Kuva: Mikael Heinrichs

Rolling Images in Business Startups -hanke päättyi tähän syksyyn, mutta tietyt osat jatkavat omaa elämäänsä.

Kun yhteensä viisi eri aluetta yhdistäneen hankkeen suomalainen projektijohtaja Oliwer Bäcklund summasi hankkeen, hän totesi hankkeen aikana järjestetyn yhteensä 250 erilaista aktiviteettia.

Hanke on ollut käynnissä Turunmaalla, Ahvenanmaalla, Saarenmaalla Virossa sekä Ruotsissa Tukholmassa ja Gotlannilla.

– Olemme järjestäneet erilaisia työpajoja sekä kansallisesti että kansainvälisesti, olemme koordinoineet oppilas- ja opettajavaihtoja eri oppilaitosten välillä sekä järjestäneet aktiviteettileirejä eri puolilla toiminta-aluettamme. Kaiken kaikkiaan yli 2 400 nuorta kolmesta maasta on osallistunut näihin tapahtumiin. Turunmaalta noin 500 nuorta on ollut tavalla tai toisella osallisena tapahtumissa.

Get the Deal jatkuu paikallisesti

Eräs suurelle yleisölle näkyvimmistä tapahtumista, joissa RIBS-hanke on ollut osallisena, oli yrittäjyyskilpailu Get the Dealin kansainvälinen versio. Se toteutettiin viime vuonna Tukholmassa.

Kilpailun idea ja konsepti ovat peräisin Pargas svenska gymnasiumista, joka tulee järjestämään tänä syksynä alueellisen version kilpailusta.

– Kilpailu ikään kuin palaa takaisin meille, ja se järjestetään Turunmaalla 4.–7. lokakuuta, kertoo kilpailun koordinaattorina toimiva PSG:n opettaja Sara Enroth-Nyman.

Juuri kyseisen Get the Dealin myötä Paraisten lukion opiskelijat Mimi Sy ja Tilda Kuvaja tutustuivat RIBS-hankkeeseen.

– Olihan se todella kivaa päästä pois koulun penkiltä oikeasti tekemään jotain konkreettista. Tämä oli todella hieno tilaisuus meille, jossa pääsimme oikeasti toteuttamaan ”outside-the-box” -ajattelua. Lisäksi meistä pidettiin kilpailun aikana todella hyvin huolta ja saimme vastuuta, Sy sanoo.

Kuvaja on GTD-kilpailun myötä myös huomannut avanneensa silmät mahdollisuudelle ryhtyä tulevaisuudessa yrittäjäksi.

– Ennen kilpailua ajatus ei ollut edes käynyt mielessä, mutta sen kautta myös tämä näkökulma aukesi minulle. Samalla opimme tekemään yhteistyötä erilaisissa tilanteissa ja huomioimaan myös muiden ideoita, Kuvaja sanoo.

Elokuvasta kesäduuni

Kuten hankkeen pitkästä nimestä käy ilmi, liikkuva kuva, visuaalisuus ja myös musiikki ovat olleet tärkeässä roolissa projektin aikana.

Nuoret ovat tuottaneet useita lyhyempiä videopätkiä ja poikihan projekti myös kesätyöpaikan viidelle paraislaiselle nuorelle yhteistyössä Paraisten kaupungin kanssa.

Nuoret suunnittelivat, kuvasivat ja tuottivat kaupungille neljän minuutin pituisen markkinointivideon, jota kaupunki tulee hyödyntämään omassa markkinoinnissaan.

Pätkä sai ensi-iltansa parisen viikkoa sitten Parkkino-ulkoilmaelokuvafestivaalin yhteydessä ja se tulee syksyn mittaan jakeluun kaupungin eri tiedotuskanavissa.

Paraisten lukion opiskelija Jaakko Meyn oli eräs tämän ”unelmien kesätyön” saaneista nuorista.

– Henkilökohtaisesti tämä oli todella antoisa ja mieluisa kesätyö ja olen oppinut todella paljon. Työnhakuprosessiin liittynyt oikea työhaastattelu antoi hyvää oppia jatkoa varten. Sellaisia ei yleensä kesätöissä järjestetä, hän toteaa.

Kaikkein haastavin osa elokuvahankkeessa oli (muutaman pitkäksi venyneen työpäivän lisäksi) valmiin tuotteen jälkituotantovaihe. Osasyy tähän oli se, etteivät kaikki ryhmän jäsenet voineet tehdä sitä yhtä aikaa, mutta myös lopullinen paketointi vaati kompromisseja ja tarkkaa suunnittelua.

Hankkeen konkreettisia tuloksia ovat muun muassa Pargas svenska gymnasiumin ja tukholmalaisen S:t Eriks gymnasium -opinahjon tiivistynyt yhteistyö sekä yrittäjyysteemaa käsittelevä opintosuunnitelman luonnos, johon sisältyy myös oman Get the Deal -kilpailun järjestämisestä kertova manuaali.

Mikael Heinrichs
050-306 2004/mikael.heinrichs@aumedia.fi