Parainen saa urheiluakatemian

Akatemia tulossa. Pargas IF:n puheenjohtaja Andreas von Bergmann on neuvotellut akatemiasta lukioiden rehtoreiden kanssa. Kuva: Mikael Heinrichs
Jonkinaisteisia kaavailuja urheilu-akatemiatoiminnan osalta on ollut olemassa jo pitkään, mutta viimeistä silausta ei olla saatu syystä tai toisesta aikaiseksi. Kun asia merkittiin Pargas IF:n toimintasuunnitelmaan vuodelle 2018, seuran tuore puheenjohtaja Andreas von Bergmann on hoitanut neuvottelut lukioiden suuntaan rehtoreiden kanssa ja kaksikielinen PIF-akatemia tulee näkemään päivänvalon syksyllä.
Suurin este aikaisempien yhteistyökuvioiden kohdalla saatiin pois päiväjärjestyksestä syksyllä 2016, kun molemmat lukiot siirtyivät käyttämään 3 x 75 minuutin tuntikaaviota sekä synkronisoivat koeviikkonsa ja jaksonsa. Tämä muutos mahdollisti akatemiatoiminnan käytännön toteutuksen.
– Keskusteluita on käyty jo pidempään urheiluakatemiasta, joka mahdollistaisi toisen asteen opiskelut ja määrätietoisen oman urheilulajin harjoittelun. Aina on kuitenkin ollut mutkia matkalla, mutta nyt edellytykset ovat olemassa ja lukioiden suhtautuminen on positiivista, von Bergmann toteaa.
Hän muistuttaa että neuvotteluja käydään myös Axxellin kanssa.
Käytännön tasolla akatemia tulee tarjoamaan kolme viikottaista harjoitusvuoroa urheilijoille. Maanantaille on kaavailtu yhteistä fysiikkaharjoitteluvuoroa Fysiogymin tiloissa fysioterapeutti Ville Ranta-ahon alaisuudessa. Hän on aikaisemmin ollut mukana toteuttamassa Turun seudun urheiluakatemian nimissä vastaavaa hanketta.
Keskiviikko-aamut on puolestaan vihitty lajikohtaiselle harjoittelulle joko pienryhmissä tai yksilöllisesti. Perjantai-iltapäiville on varattu aikaa erilaisille vuoroille, jotka voivat koostua esimerkiksi fysiikka- tai lajiharjoittelusta, vaihtoehtoisesti luennoista joiden aiheena voi olla vaikkapa ravinto-oppi, urheilupsykologia tai harjoitusoppi.
Koska akatemia toimii Pargas IF:n alaisuudessa, lajivaikoima koostuu ensi kädessä seuran seitsemästä omasta lajista, mutta kun järjestelmä on luotu niin toki muutkin lajit ovat mahdollisia. Sulkapallosta on jo ollut puhetta ja muistakin lajeista voidaan neuvotella.
Päätökset eri joukkuelajien mahdollisista lajikohtaisista harjoitteluryhmistä tehdään kun hakemukset on käsitelty. Samoin päätökset valmentajien suhteen tehdään lähempänä syksyä, kun toiminnan laajuudesta on olemassa varmuutta.
Jo kymmenen opiskelijaa olisi von Bergmannin mukaan riittävä määrä, toki lisääkin toivotaan.
PIF-akatemiaan voivat hakea myös jo Paraisten lukioissa opiskelevat.
– Esimerkiksi hiihtäjille tämä on mitä mainioin vaihtoehto jos hakee näiltä leveysasteilta vaihtoehtoa, hän toteaa.
Paraisten lukion rehtori Ari Rintanen on innoissaan hankkeen tuomasta lisäarvosta.
– Tulevaisuudessa on jälleen yksi syy vähemmän lukioikäisille hakeutua toiselle paikkakunnalle opiskelemaan, hän toteaa.
Hänen mielestään akatemiatoiminnan alustavat suunnitelmat vaikuttavat lupaavilta ja hän on luottavainen hankkeen suhteen.
– Toki tämä asettaa jonkin verran lisävaatimuksia eri toimijoiden yhteistyön saumattomuuden osalta, mutta neuvotteluiden henki on ollut sen verran hyvä etten usko sen suurempia ongelmia ilmaantuvan.
Ruotsinkielisen lukion rehtori Annika Gustafsson on niin ikään tyytyväinen. Hän on useaan otteeseen todennut, että monet valitsevat opiskelut toisella paikkakunnalla muun muassa juuri siitä syystä, ettei Paraisilla ole ollut mahdollisuutta yhdistää opiskelua ja urheilua.
– Tämä on erittäin tervetullut kehitys Paraisten osalta. Lisäksi akatemiatoiminta tässä muodossaan ei aiheuta kaupungille lisäkustannuksia, sillä seura vastaa talouspuolesta, Gustafsson sanoo.
– Olosuhteet ja edellytykset Paraisilla ovat hyvät ja toteuttamistapa, jossa kolmannen sektorin taho on mukana toteuttamassa toimintaa, jota koulu ei omillaan pysty tarjoamaan on täysin linjassa uuden opetussuunnitelman hengen kanssa.
Rehtorit ovat heittäneet ilmoille ajatuksen vastaavasta konseptista myös kulttuuripuolella.
– Sekä koulut, Piffen että urheilijat itse hyötyvät tästä mallista ja sitä voisi aivan hyvin soveltaa myös muille aloille kuin urheiluun, Rintanen sanoo.
Gustafsson on samaa mieltä. Kun kehys on luotu, blokkeja voisi myös hyödyntää muihin tarkoituksiin.
– Olen huomannut että nuoriso-show-vuosina meillä on usein väsyneitä opiskelijoita joiden päivät venyvät pitkiksi.
Kulttuuripuolella voisi hyvinkin järjestää vastaavalla konseptilla, Gustafsson sanoo.
Mikael Heinrichs
050-306 2004/mikael.heinrichs@aumedia.fi

2 Kommentia

  1. Taas aitoa paraislaista suuruudenhulluutta, sillä ainakin Wikipedian mukaan akatemia on korkeasti oppineiden yhteisö, kuvaannollisesti sekä myös kirjaimellisesti, kun puhutaan akateemikkojen ryhmistä.
    Akatemia voi olla
    – Platonin Akatemia, Platonin noin vuonna 385 eaa. perustama koulu, jonka keisari Justinianus I lakkautti 529 jaa., yleisemmin Platonin koulukunta
    – tiede- taide- tai kirjallinen seura, joka pyrkii edistämään alansa tutkimusta ja opetusta, esimerkiksi Suomen Akatemia
    – korkeakoulu, alan ylin oppilaitos, esimerkiksi Sibelius-Akatemia
    – tieteellisen tutkimuksen rahoitus- ja suunnittelujärjestö

    • Onhan näitä, urheiluakatemioita siis. Suhteellisen yleisessä käytössä oleva termi, ihan muissakin yhteyksissä kuin tuossa mainitsemissasi.

Kommentointi on suljettu.