Meripelastajien Antintupa joudutaan purkamaan Lillholmenin uuden sillan tieltä

Lillholmenin nykyinen silta, jonka taustalla näkyy myös Antintupa. Arkistokuva

Vuonna 1982 valmistunut Lillholmenin silta tullaan korvaamaan uudella sillalla. Suunnitteluprosessi on ollut käynnissä jo jonkin aikaa ja tiistaina järjestettiin aiheesta keskustelutilaisuus Paraisten kaupungintalolla.

Uusi silta on huomattavasti nykyistä pidempi. 245-metrinen silta edellyttää muun muassa tiepadon siirtämistä hieman nykyistä pohjoisemmaksi. Se puolestaan tarkoittaa sitä, että Paraisten meripelastajien toiminta- ja koulutuskeskus Antintupa joudutaan purkamaan. Yhdistys joutuu etsimään uutta tukikohtaa toiminnalleen.

Neuvottelut käynnissä

Antintupa rakennettiin talkoilla kymmenisen vuotta sitten ja yhdistys neuvottelee parasta aikaa Paraisten kaupungin kanssa ratkaisun löytämiseksi. Samalla he neuvottelevat ELY-keskuksen kanssa taloudellisista korvauksista, meripelastajien Elias Aarnio kertoo.

– Meillä on ainoastaan 60 jäsentä, joista monet asuvat toisella paikkakunnalla eikä meillä ole mahdollisuuksia rakentaa uutta tupaa talkoovoimin. Tästä johtuen meidän tulisi saada valtiolta kohtuullinen korvaus, jotta voimme hankkia korvaavat tilat.

Yhdistyksen tulevan toiminnan suunnitteleminen on hankalaa, sillä epätietoisuus vaivaa.

– Ellemme saa kohtuullista korvausta, emme voi jatkaa toimintaa täällä, Aarnio sanoo.

Muilta osin tyytyväisiä ilmeitä

Meripelastajien murheiden ohella muut paikallaolijat olivat pääasiassa tyytyväisiä sillan uusimiseen. Nisse Norrgård ja Berndt Karlsson asuvat Gunnarsnäsissä ja ylittävät sillan lähes päivittäin.

– Uudesta sillasta tulee todella hieno ja suunnitteluun on todellakin panostettu aikaa ja vaivaa. Uusi silta palvelee koko aluetta ja myös paikallinen matkailuelinkeino tulee hyötymään siitä, Norrgård uskoo.

– Silta näyttää hienolta, ainoa huono puoli on meripelastajien tilanne, Karlsson toteaa ja toivoo samaan hengenvetoon että Vånontie päällystettäisiin, jotta Sattmarkin ja Saaristotien kautta kulkevan kiertotien käyttäminen olisi sillan rakennustöiden aikana turvallisempaa.

Stefan Drugg harmittelee niin ikään pitkää kiertotietä, mutta on muuten tyytyväinen esitettyihin suunnitelmiin.

– On hyvä asia, että saamme kunnollisen sillan ja ettei siltaa tarvitse nostaa niin usein. Toki pitkä kiertotie Vånontien ja Sattmarkin kautta hieman tympii.

Kim Lund
040-587 3759/kim.lund@aumedia.fi
käännös Mikael Heinrichs

2 Kommentia

  1. Pieni täsmennys Paraisten meripelastajien jäsenmäärään. Varsinaiseen meripelastustoimintaan joskus osallistuvia täysi-ikäisiä aktiivijäseniä on 52, näistä noin puolet osallistuu toimintaan tällä hetkellä. Lisäksi yhdistyksellä on muita jäseniä, lähinnä Trossi-palvelun hankkineita jäseniä noin 350.

    Otamme erittäin mielellämme vastaan uusia meripelastuksesta harrastuksena kiinnostuneita. Yhdistys järjestää tulokaskurssin 18.-19.5. Antintuvalla.

    https://meripelastus.fi/toiminta/tule-mukaan/

  2. ”Kiertotie” Vånontien ja Sattmarkin kautta on hieman pidempi, mutta usein jopa nopeampi reitti, koska nopeusrajoituksia on vähemmän ja kolmenkympin köröttelijät on helpompi ohittaa. Ärsyttävää vain on kuoppainen, kurainen ja pölyävä soratieosuus Vånosta Sattmarkiin.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.


*