Staden satsar hårt på Pargasleden

Skärmdump från Pargasledens webbplats.

Pargas stad satsar nu tillsammans med industrierna på att få fart på förverkligandet av omfartsvägen i S:t Karins i samband med att Rävsundsbron ska förnyas under 2020-talet.

Vägplanen kallas nu för Pargasleden, på finska Paraistenväylä, och den presenterades på en presskonferens på torsdagen i Pargas stadshus.

Leden har fått en egen webbsajt, material om den finns också i en tryckt broschyr på två språk och en animationsfilm som berättar om ledens fördelar ingår i materialet.

Pargasleden är en tre kilometer lång, ny vägsträckning som skulle förbinda Kustö med Lemu, båda i S:t Karins, och den skulle förkorta Pargasbors färd in mot Åbo och E18 betydligt.

Leden skulle innebära att en ny bro behövs mellan Kustö och Lemu, vid Auvaisberg.

Mindre utsläpp gynnar alla

Också klimatet och industrierna i Pargas skulle betjänas av vägen. Det här är argument som man tänker ska bita också på statsmakten – utan byggnadsmaterial från Pargas stannar många väg- och husbyggen i södra Finland, då till och med hälften av all cement i Finland kommer från Pargas.

Koldioxidutsläppen ska enligt Destias beräkningar minska med 1433 ton per år tack vare en smidigare och kortare väg.

– Industrierna har aktivt deltagit i vårt arbete, men det är Pargas stad som betalar det här materialet kring leden och som nu driver på frågan. Industrierna ger värdefull draghjälp, säger Pargas planläggningschef Heidi Saaristo-Levin.

Broarna börjar vara slutkörda

Det omfattande arbetet med en vägplan för en ny Rävsundsbro har redan inletts vid Närings-, trafik- och miljöcentralen, som också planerar en ny Hessundsbro.

Livslängden för de båda broarna börjar som bekant ta slut, och när de här planerna avancerar ser såväl städerna Pargas och S:t Karins stad, liksom NTM-centralen och regionens riksdagsmän många fördelar med att också få Pargasleden byggd.

Sajten där vägplanerna presenteras finns på www.pargasleden.fi.

Anja Kuusisto
050-400 2352/anja.kuusisto@aumedia.fi