Posten poppar upp till jul

Paul-Erik Lindström och Daniel Järnström vid Postens pop up -uthämtningsställe. Foto: Mikael Heinrichs
Det kan löna sig att kolla ankomstavin eller meddelandet från Posten extra noggrant såhär i juletider – din försändelse kanske kommer till Postens pop up -utlämningsställe.
Näthandelns stora Black Friday-reakampanj i slutet av november blev något av ett startskott för Postens pop up -paketuthämtningsställen runtom i landet. Så också i Pargas. Här ligger uthämtningsstället i anslutning till sorteringen, det vill säga i folkmun ”gamla posten”.
Enligt produktionsförman Paul-Erik Lindström ökar paketmängden i sådan grad kring jul att alla försändelser inte ryms i vare sig ombudspostens utrymmen i R-kiosken eller i paketautomaten i S-market.
På grund av att det är lika trångt på många andra ställen öppnar Posten tillfälliga uthämtningsställen på flera håll i landet för att kunderna ska få sina försändelser så fort som möjligt. Det betyder samtidigt att paketet kan anlända till ett helt annat ställe än man hade tänkt sig. Det lönar sig alltså att läsa ankomstmeddelandet noggrant.
– Näthandeln har ökat hela tiden och volymen av försändelser gör att utrymmet tar slut. På riksnivå kom man som bäst upp till 250 000 paketförsändelser under en dag då Black Friday-ruschen var som störst. Pop up-konceptet togs i bruk för första gången i år och det finns över 100 sådana ställen runtom i landet, säger Lindström som arbetat för Posten sedan 1974.
Postens tillfälliga pop up -ställe finns på adressen Strandvägen 30 (med ingång från Postens lastbrygga) och håller öppet vardagar klockan 10–20.
Dessutom håller man öppet klockan 10–20 också lördagen den 23 december. Man kan endast avhämta försändelser i det tillfälliga avhämtningsstället, alla utgående paketförsändelser ska precis som tidigare föras till ombudsposten i R-kiosken (eller skickas från paketautomaten). I pop up -servicestället kan man betala enbart med bank- och kreditkort. Kontanter tas inte emot.
Eftersom lastningsbryggan är rätt hög, finns det en betjäningsknapp på gatunivå som man kan trycka på för att få betjäning.
– Paketförsändelser förvaras i regel i 7 dagar, för utländska paket är förvaringstiden alltid 14 dagar. Det går att följa upp sina försändelser på webben i realtid, så om man har en sifferkod som börjar med JJFI kan man knappa in den på webben eller i appen och kolla var någonstans paketet just nu befinner sig, konstaterar Lindström.
Om ett paket inte avhämtas från det tillfälliga uthämtningsstället senast den 23 december flyttas paketet till ombudsposten och får en ny förvaringstid.
– Ifall att försändelsen flyttas, får mottagaren alltid ett nytt meddelande om det, säger Lindström.
Övriga viktiga datum kring julen är 12 december, då man senast ska posta inrikes julhälsningar med julens fixvädemärke. Julkort som frankerats med inrikes fixvärdesmärke hinner fram förutsatt att de postas senast den 20 december.

Postens förvaringstider
2 dagar:
Närluckan
7 dagar:
Paket från Postens serviceställen eller paketautomater
Paket som levereras/man försökt leverera till mottagaren
14 dagar:
Alla brevförsändelser
Paket som avsändaren köpt längre förvaringstid för
Paket från utlandet som avhämtas vid Postens serviceställe samt paket som returnerats från utlandet
källa: posti.fi

Posten erbjuder husbolag och företag möjligheten att hyra en egen paketautomat till exempel till trappuppgången om man så önskar. Via automaten kan man både skicka och ta emot paketförsändelser.
– Det här är ett av Postens tillväxtområden, eftersom vi strävar efter att komma närmare våra kunder. Näthandeln ökar på årsnivå med cirka 10 procent och vi har svarat på den efterfrågan med att utöka kapaciteten i paketautomaterna. I dagsläget finns det cirka 500 automater och 1 400 betjäningsställen i landet, säger Lindström.
Posten i Pargas sysselsätter för närvarande 13 personer samt fem säsongshjälpare i juletider.
De första anställda kommer till sorteringsturen 5.30 på morgonen och dagens största paketförsändelse anländer kring 14.30 på eftermiddagen.
Mikael Heinrichs
050-306 2004/mikael.heinrichs@aumedia.fi