Pargas håller sig väl framme inom e-sporten

Ligabossar. John Kronberg (t.v.) och PGC:s ordförande Tony Karlsson tycker att e-sportligan är ett välkommet tillskott i föreningens verksamhet. Foto: Mikael Heinrichs
Ligabossar. John Kronberg (t.v.) och PGC:s ordförande Tony Karlsson tycker att e-sportligan är ett välkommet tillskott i föreningens verksamhet. Foto: Mikael Heinrichs
Föreningen Pargas Gaming Community, det vill säga PGC, som först och främst är känd för sina LAN-arrangemang, har nyligen kört igång sin andra säsong i e-sportligan PGCL. Där tävlar man i spelen CS:GO (Counter-Strike: Global Offensive) och Hearthstone.
PGCL är en åboländsk amatörliga i de här två spelen för spelare på alla nivåer. Till ligakonceptet hör en struktur med matchprogram, finalspel och direktsändningar på nätet via plattformen Twitch som är uttryckligen utvecklad för det ändamålet.
Utvalda matcher från varje omgång direktsänds alltså med sakkunnigt referat som innehåller både bakgrundsinformation om spelarna och taktiksnack.
– Tanken med ligan är att göra det hela så proffsigt som möjligt och på det viset föra fram sporten, säger John Kronberg som är ny styrelsemedlem i PGC och initiativtagare till ligan.
Den första säsongen körde igång i mars och finalerna spelades på plats i Sildala under maj-LAN:et i slutet av månaden. Den andra säsongen av CS:GO inleddes förra veckan och i Hearthstone i tisdags.
– Själv har jag ju spelat Counter-Strike i 17 år (spelets första utgåva kom 1999) och tyckte att det behövdes någon form av mera organiserat spel än att paras ihop med slumpmässiga spelare. Proffsligor finns, men att sätta igång en sådan är inte realistiskt för en allmännyttig förening, utan istället föll valet på en amatörliga, säger Kronberg.
För PGC:s del kompletterar e-sportligan verksamheten som i huvudsak bestått av att ordna LAN-evenemang där man spelar i tre dagar.
– Ett mellandags-LAN i Kimito har vi också i kalendern, där det alltid spelas mellan den 27 och 30 december, säger PGC:s ordförande Tony Karlsson.
Det fysiska spelandet under ett och samma tak har minskat de senaste åren i takt med att allt fler har de snabba internetförbindelser som krävs, något som var en lyxvara då LAN-tillställningarna upplevde sin guldålder under första halvan av 2000-talet.
– Tidigare ordnade vi en stor LAN i månaden, nu är det fyra mindre tillställningar i Bergvalla och Kimitoeventet, säger Karlsson.
Skärmdump från CS:GO i PGCL.
Skärmdump från CS:GO i PGCL.
Under första säsongen engagerade ligan ett drygt hundratal spelare i regionen – och matchprogrammen höll så gott som prickfritt. Något som till och med överraskade arrangörerna själva. De talar till och med om en succé.
– Förutom spelarna har vi haft en hel del folk som sett på sändningarna. Det var också vår målsättning, att få ut det här i finrummet. Jag vet till exempel att mina föräldrar har tittat, säger Kronberg.
Den andra säsongen marknadsfördes inte lika effektivt som den första av olika orsaker, men nu har man kört igång med 12 lag och 78 gruppspelsmatcher plus slutspel och finaler.
– Min personliga agenda är att erbjuda sporten en chans att utvecklas. Då vi var i kontakt med finska e-sportförbundet SEUL kom det fram att det inte fanns andra aktiva ligor i landet och vi i själva verket var först ute med PGCL. Ungefär samtidigt startade dock flera andra ligor upp och det finns ett lyft, säger Kronberg.
PGCL har haft omkring 50–70 tittare på sina streams, vilket är en riktigt hyfsad siffra. Inte minst med tanke på att de som spelar inte samtidigt kan se.
– Fast vi har många spelare i Finland lyckas vi inte slå igenom i proffsligorna. Det beror på bristen av grenkultur, som i sin tur beror på att det inte finns någon egentlig plattform i Finland, påpekar Kronberg.
– Tänk bara på Nicke där hemma som spelar och nu har en chans att visa för sina föräldrar att det faktiskt var femtio pers och tittade på oss då vi spelade. Och att det är helt normalt att spela, man kan ju till och med drömma om att bli proffs.
I Sverige har e-sport redan en längre tid varit ett stående inslag också på tv. Nu har Yle också öppnat portarna och har en för mainstream-medier rätt omfattande bevakning av vad som händer och sker på e-sportfronten. Till och med etablerade vadslagningsföretag – också det nationella i Finland – har e-sport på sina spellistor och namn på proffslag i till exempel CS:GO har fastnat i minnet också hos sådana som inte är så insatta i det hela.
Då pengar och vadslagning kommer in i bilden föds förstås problem. Nyligen uppmärksammades så kallade ”skins”, kosmetiska aspekter i spelen som varit föremål för köpslående och vadslagning.
Nå, Tony Karlsson, är e-sport verkligen sport?
– Visst är det sport, men inte idrott. Precis som schack är en sport.
– Det är inte fysiskt ansträngande på det viset, men å andra sidan klarar du dig inte på hög nivå utan att vara i bra fysisk kondition. Matcher kan i vissa fall ta flera timmar och man måste hela tiden vara skärpt. Dessutom lär man sig ledar- och organisationskunskaper då man spelar i ett lag, säger Kronberg.
Mera information om ligan hittas på PGCL.fi, där det också finns länkar till både direktsändningar och annan information om ligan.
Mikael Heinrichs
050 306 2004/mikael.heinrichs@aumedia.fi