Lokalt alternativ för soptransporter

Bekant bransch. Magnus Engdal hann arbeta närmare 20 år med soptransporter innan Paraisten Puhtaanapito såldes för snart fem år sedan. Nu är han tillbaka i branschen med egen firma. Foto: Mikael Heinrichs
Bekant bransch. Magnus Engdal hann arbeta närmare 20 år med soptransporter innan Paraisten Puhtaanapito såldes för snart fem år sedan. Nu är han tillbaka i branschen med egen firma. Foto: Mikael Heinrichs
Då Paraisten Puhtaanapito i oktober 2011 köptes upp av Lassila & Tikanoja ingick en klausul där ägarna av Pargasbolaget förband sig att inte inleda konkurrerande verksamhet inom tre års tid. Magnus Engdal var en av delägarna på den tiden och hade redan då omkring 20 års erfarenhet inom branschen.
Nu har det gått nästan fem år sedan affären – och Engdal körde igång med sin egen soptransportverksamhet under namnet M.E. sop & trans i början av juli.
– Egentligen hade jag hoppats komma igång redan lite tidigare, men bilköpet och annat drog ut på tiden en del. Men i april skaffade jag bilen från Nykarleby och nu får vi se om det bär eller brister, för visst hade det svidit om någon annan hade nappat på idén medan jag ännu funderade, säger han.
Det är först och främst efterfrågan som fick honom att våga satsa. Många har under åren hört av sig till honom och tipsat om att det finns en efterfrågan på ett lokalt alternativ. Men det är inte någon enkel match att slå sig in på marknaden.
– Det kommer en hel del samtal, men många har långa uppsägningstider med sina nuvarande avfallsbolag och konkurrensen är annars också hård. Men nu finns det i alla fall ett lokalt alternativ, säger han.
Tanken var att ge sig in på egnahemshusmarknaden, men också husbolag och företag har visat ett intresse. Tills vidare är det enbart brännbart avfall som gäller för Engdal, åtminstone tills volymerna blir så pass stora att det lönar sig att utvidga.
Eftersom Engdal än så länge ser soptransporten som en hobby, jobbar han vidare som vanligt på ett företag inom gräv- och transportbranschen och sköter soporna kvällstid en dag i veckan. Han ger inkörningsprocessen den tid som behövs.
– Vi får se hur det artar sig, eventuellt kan det bli aktuellt med att ta en dag till med den egna bilen i framtiden, säger Engdal som skyndar långsamt.
Engdal har överraskats av att många tror att soptransporterna i Pargas kommundel sköts i kommunal regi, men så är inte fallet. Inget monopol råder heller, utan snarast har det handlat om brist på konkurrens. Det är upp till varje fastighetsägare att själv göra avtal om soptransport.
Insamlingen av plastförpackningar som har kommit igång på allvar har lett till glesare tömningsintervall hos många kunder. De flesta som varit i kontakt med Engdal har för tillfället tömning en gång i månaden.
Var går gränsen för lönsamhet för din del?
– Jag har räknat med att med tusen tömningar i månaden skulle det gå runt.
Mikael Heinrichs
050 306 2004/mikael.heinrichs@aumedia.fi