Golfbanan först i Pargas med elbilsstolpe

Pekka Mauro kopplar i laddningskabeln i speglingen. Foto: Mikael Heinrichs.
Archipelagia golf i Finby är först ute med att erbjuda en till allmänheten riktad laddningsstation för el- och hybridbilar i Pargas kommundel. Det finns en laddningsstation i Nagu i anslutning till Andelsbankens kontor, men i Pargas är den nyligen installerade stolpen den första i sitt slag.
– Laddningsstolpen är till för vem som helst, inte enbart golfare. Man kan lämna bilen på laddning medan man tar en runda golf, men det kan lika bra vara frisbeegolf eller lunch på golfrestaurangen, säger Archipelagia golfs vd Nina Katajainen.
Både hon och banmästaren Jan Österlund ser laddningsstolpen med plats för två bilar som en bra sak också rent imagemässigt för golfbanan.
– Om vi sedan kan locka någon ny spelare tack vare den är inte sagt, men knappast skadar det, säger Katajainen.
– Och det här ligger helt klart i linje med de gröna värderingar vi har här på golfbanan, säger Österlund.
Nina Katajainen och Pekka Mauro kollar hur laddningen framskrider. Foto: Mikael Heinrichs.
Katajainen känner till åtminstone två aktiva golfspelare på den egna banan som kör elbil i dagens läge. En av dem är Pekka Mauro från Åbo med sommarställe på Lemlaxön. Han är inte heller främmande för att berätta om sitt intresse för el- och hybridbilar. Han är en flitigt anlitad föreläsare i dessa sammanhang.
– Med den här Kia Optima plug-in-hybriden kommer man ungefär 60 kilometer på enbart el, men eftersom det handlar om en hybridbil lämnar den inte dig i sticket. Om man inte alls använder bensinmotorn på två månader kommer den att starta automatiskt trots att man har batteriet laddat bara för att se till att den motorn hålls funktionsduglig.
Mauros fascination och intresse för elbilismen härstammar åtminstone till en viss del ur viljan att ge tvivlande bekanta en näsbränna.
– Men det är ett faktum att vi i Finland har färre elbilar per capita än i nästan alla andra europeiska länder. Av de cirka 3,2 miljoner personbilar som finns i landet är 1 000 stycken elbilar och drygt 3 000 hybridbilar, konstaterar taxiföretagaren Mauro.
Han skaffade sin första taxibil med eldrift redan för tre år sedan och är rätt ensam på den punkten – åtminstone i våra trakter. I Amsterdam finns det i dag över 500 eltaxin.
– Innan den här laddningsstationen fanns de närmaste stolparna i S:t Karins och Nagu samt Nådendal. Men om man till exempel tänker på skärgårdens ringväg skulle det vara oerhört fint om det fanns laddningsstationer i alla de gamla kommunerna, säger Mauro.
Archipelagia golf är en av föregångarna bland golfklubbarna i landet med att låta installera en laddningsstation. Enligt Katajainen torde man vara tredje eller fjärde i landet med att erbjuda den här tjänsten i samband med en golfbana.
– Samtidigt då man bokar en tee-tid kan man alltså boka sin laddningstid, skrattar Mauro.
Då det kommer till elbilarna råder det en viss form av ägget eller hönan-fenomen. Potentiella elbilsköpare tvivlar då laddningsstationerna är så få och utspridda medan de som bygger laddningsstationer klagar på för få kunder.
– Den här bilmodellens batterier har en kapacitet på 10 kilowatt, vilket hemma skulle kosta mig en dryg euro. Då det finns billiga och gratis laddningsstationer och man tar i beaktande el- eller hybridbilens drivkraftsskatt i jämförelse till exempel med en dieseldriven bil kan man göra stora inbesparningar, säger Mauro.
Mikael Heinrichs
050-306 2004/mikael.heinrichs@aumedia.fi