Työnimi-kampanja osui myös Paraisilla

Diakonia-ammattikorkeakoulun koordinoima Työnimi-kampanja osui (ja upposi?) myös Paraisilla. Kyseessä on kampanja, jonka tavoitteena on edistää maamme romaniväestön työllistymistä.

Kaksi viikkoa sitten julkistettujen Paraisten kaupungin talouspäällikön virkaa hakevien joukossa oli nimi, joka sai erään PK:n lukijan havahtumaan. Yritysvalmentaja ja taloustieteiden opiskelija Dimitri Hagert oli yksi virkaa hakeneista – mutta nimen taustalta paljastuukin Jari Sarasvuo. Sarasvuo on Twitterissä muuttanut käyttäjätilinsä nimeksi juuri Dimitri Hagertin – ja lähettänyt väärällä nimellä useita työhakemuksia saamatta kertaakaan kutsua työhaastatteluun.

Romaneja on jopa työvoimaviranomaisten puolelta kehotettu omaksumaan pääväestön nimen työelämässä.

Projektipäällikkö Mikael Mertsi Ärling toteaa kampanjan tiedotteessa, että romanien syrjintä työmarkkinoilla konkretisoituu usein juuri nimeen. Tästä johtuen monet romanit päätyvätkin omaksumaan toisen nimen työmarkkinoilla. Siitä juontaa juurensa myös kyseisen kampanjan nimi, ”Työnimi”. Romaneja on jopa työvoimaviranomaisten puolelta kehotettu omaksumaan pääväestön nimen työelämässä.

Syrjintä on yksi merkittävimmistä esteistä romanien työllistymisessä. Vähemmistövaltuutetun selvityksen mukaan yli puolet työtä hakeneista romaneista kertoi kohdanneensa syrjintää työelämässä.

Virallista tutkimustietoa romaniväestön työllistymisestä ei ole, mutta arvioiden mukaan 40–60 prosenttia Suomen työikäisistä romaneista on tällä hetkellä työttöminä. Jopa korkeakoulututkinnon suorittaneilla romaneilla on suuria vaikeuksia päästä osaksi työelämää.

Kampanjaan osallistuivat Sarasvuon lisäksi toimittaja ja media-alan moniosaaja Tuomas Enbuske, malliuransa jälkeen graafikkona ja yrittäjänä työskennellyt Anne Kukkohovi sekä catering-yrittäjä ja juontaja Meri-Tuuli Väntsi.

Kaikki neljä vastasivat avoimiin työpaikkailmoituksiin käyttäen tyypillisiä romaninimiä, mutta omia ansioluetteloitaan. Tavoitteena oli selvittää, miten nimi vaikuttaa työnsaantimahdollisuuksiin.

Hakemuksia lähetettiin yhteensä 54 kappaletta – eikä yksikään johtanut haastattelukutsuun.

Työnimi-kampanja on osa valtakunnallista Nevo tiija – uusi aika -hanketta, jota koordinoi Diakonia-ammattikorkeakoulu. Mukana on lisäksi kuntia, kaupunkeja, oppilaitoksia ja järjestöjä eri puolilta Suomea. Hanke pyrkii tukemaan romanien työllistymistä ja osallisuutta Suomessa, ja se saa rahoitusta Euroopan sosiaalirahastolta.

Mikael Heinrichs
050-306 2004/mikael.heinrichs@aumedia.fi

1 Kommentti

  1. Paraisilla ei ole kysymys romanien syrjinnästä, vaan koska talouspäällikkö on kaupungin johtoryhmän jäsen ja saa näköalapaikan, joka tarjoaa laajat mahdollisuudet vaikuttaa ja tehdä vaikuttavaa työtä, hän ei voi tulla perinteisen hyvä veli/sisko-organisaation ulkopuolelta.

Kommentointi on suljettu.