Heippa, Facebook?

Nyt se sitten on alkanut, ihan aikuisten oikeasti. Facebookin lähtölaskenta. Kesän mittaan on tihkunut todistusaineistoa laskevista käyttäjämääristä sekä Euroopassa että Suomessa.

Yhtenä käännekohtana mainitaan Cambridge Analytica -skandaali ja ulkopuolisille vuodetut profiilitiedot sekä toukokuussa voimaan astunut GDPR-tietosuojapeikko. Suojannuthan se onkin, sillä useat pohjoisamerikkalaiset uutissivustot estävät tätä nykyä eurooppalaisten yritykset vierailla heidän sivustoillaan.

No, eihän tänä päivä tarvitse olla mikään asiantuntija kiertääkseen näitä estoja. Kyllä sen kiinnostavan jutun Los Angeles Timesista pääsee lukemaan jos oikeasti haluaa. Periaate tuntuu kuitenkin jotenkin nurinkuriselta.

Palataanpa siihe ”isoon siniseen”, eli Facebookiin. Palvelun kasvu Suomessa on tullut tiensä päähän. Siitä huolimatta palvelu on auki ja käytössä lähes jokaisella suomalaisella jotka kuuluvat ikäryhmään 40 ikävuoden kieppeillä. Siellä ostetaan ja myydään tavaraa kirpputoreilla, tilataan Reko-ringistä ruokaa ja jaetaan omia mielipiteitä maailman menosta. Siellä minä todennäköisesti jaan tämänkin kolumnin.

Huomattava osa tälle kohderyhmälle suunnatusta tapahtumamarkkinoinnista tapahtuu niin ikään samaa kanavaa hyödyntäen.

Tiettyyn ikään tultuaan ihminen ei enää ole niin avoin uusille asioille.

Siitä huolimatta yhä useampi julistaa saaneensa enemmän aikaa oikeasti tärkeille jutuille jätettyään Facebookin käytön kokonaan. Tiistaina Helsingin Sanomat kertoi suomalaisten FB-käyttäjien määrän laskeneen keväästä lähtien jopa 300 000:lla. Siitä huolimatta Ilja Janitskinilta löytyy ainakin kaksi profiilia…

Teleyhtiö DNA:n maalis-huhtikuussa (nykyisen aikakäsitteen mukaan lähes ikuisuus sitten) teettämän kyselyn mukaan suomalaisten Facebookin käyttö on vähentynyt jopa viisi prosenttiyksikköä viimeisen vuoden aikana.

Media-alalla tämän hetken juttu on Googlen artikkelisuositukset, sillä ihmiset käyttävät edelleen nettiä – ja siihen tarvitaan tietenkin selainta. Jos nettiselain ehdottaa yhtä tai useampaa juttua joka kerta kun sen avaa, siinä onkin oiva sisäänajoväylä jutuille. Tietenkin siihen asti, että ihmiset väsyvät tähänkin.

Miksi Google? Heinäkuussa 2018 valmistuneen tilaston mukaan Google Chrome on ylivoimaisesti suosituin selain lähes 60 prosentin markkinaosuudellaan. Kakkosena on Applen Safari (vajaat 14 prosenttia) ja kolmantena kiinalainen UC Browser (7 %), joka on pääasiassa käytössä Kiinassa ja Kaakkois-Aasiassa.

Omalta osaltani – ja PK:n osalta – Facebook on ainakin toistaiseksi vielä kovassakin käytössä. Ollaanhan me kavereita jo vuodesta 2009. Tiettyyn ikään tultuaan ihminen ei enää ole niin avoin uusille asioille.

Mikael Heinrichs
050-306 2004/mikael.heinrichs@aumedia.fi

Ei kommentteja, oletko sinä ensimmäinen?

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.


*